[ Forside | Forord | Anmeldelser | Kontakt ]

Anmeldelser

DBC Lektørudtalelse
Anmeldt af: Lasse Andersson

Anvendelse/målgruppe/niveau
Bogen er især beregnet til undervisning i folkeskolens ældste klasser, hvor den er egnet som oplæg til diskussion om de mange aspekter der knytter sig til arbejdslivet. Bogen kan benyttes i fx samfundsfag til at give et godt indblik i det danske arbejdsmarked og en forståelse for de faktorer, der har ført frem til arbejdsmarkedets nuværende opbygning.

Beskrivelse
Bogen er delt i tre hovedafsnit: Arbejdsmarkedet før, Arbejdsmarkedet nu og Arbejdsmarkedet i fremtiden. De enkelte afsnit er bygget op omkring en række længere interviews, der hver er efterfulgt af opgaver og et par kortere supplerende interviews. I første afsnit er det eksempelvis Anker Jørgensen, der beretter om sit arbejdsliv, og fagbevægelsens væsentlige betydning for de arbejdsforhold vi har i dag. Bogen behandler stort set alle relevante temaer inden for arbejdslivet, bl.a. arbejde og privatliv, kvindernes indtog på arbejdsmarkedet, arbejdsmiljø, unge med anden etnisk baggrund, karrierevalg og meget mere. Vi møder mange forskellige typer af job, fx blikkenslageren, den professionelle fodboldspiller, postbuddet og skuespilleren. Hist og her findes gode faktabokse. Teksten er sat i to spalter og kan læses fra 14 år. Bogen indeholder mange gode internetadresser.

Sammenligning
Vi har ikke andet materiale på biblioteket, der så bredt og aktuelt beskriver det danske arbejdsmarked.

Konklusion
En god og meget lærerig bog, der beskæftiger sig med et emne, som er relevant for de elever, der står for at skulle forlade folkeskolen.

Anmeldt af: Keld Andersen

For de unge synes arbejdslivet fuldt af muligheder, men der skal vælges. Alt er muligt. I Anker Jørgensens ungdom var kursen klart afstukket af de familie- og samfundsmæssige vilkår. Men udviklingen fra industrisamfund over informationssamfund og til oplevelsessamfund har ændret vilkårene for de unge og deres indtræden på arbejdsmarkedet. Bogen vil have de unge i skolens afgangsklasser til at forholde sig til denne udvikling og se den i forhold til deres valg af fremtid.
Bogen falder i tre afsnit: Arbejdsmarkedet før - nu - og i fremtiden. Vi møder Anker og Danmarks første sporvognskonduktrice. Hun brød alle kønsroller og gik ind på mændenes domæne og blev tillidsrepræsentant. Det er fagbevægelsens rolle, solidaritet og strejker, men også kønsroller, der diskuteres. I nu-afsnittet møder vi blandt andet indvandreren, der måtte kæmpe hårdt for at komme ind på arbejdsmarkedet. Pigen med tre forskellige uddannelser, der er i gang med den fjerde. Handelsstudenten, der blev postarbejder og tillidsrepræsentant i Post Danmark. Fælles for dem er nødvendigheden af en uddannelse for at kunne bide sig fast og manøvrere på arbejdsmarkedet. Men dertil kommer holdninger til arbejdslivets krav, for arbejdspladserne er mangfoldige og forskellige hvad angår mobning såvel som medindflydelse.
I fremtiden er det globaliseringens indflydelse på arbejdsmarkedet, der bliver vilkårene for de unge, når de forlader uddannelsesinstitutionerne. Arbejdspladser forsvinder, iværksættere og idérige mennesker huserer, mønsterbrydning må fremmes. Kravet om uddannelse er indiskutabelt, men arbejdslivet forandrer sig.
Alt dette og mere kommer bogen omkring i 12 interview med tilhørende kommentarer af relevante fagpersoner. Til hvert afsnit er der opgaver, spørgsmål og link. Bogen kan anbefales til samfundsfag, historie og erhvervsorientering, hvor den vil give solide input til diskussioner og gæstelærere og besøg ude i virkeligheden.